ECO Test

Prolaskom vozila na EKO testu. EKO test se provodi od 18. travnja 2001., ali do danas nije bio uvjet za registraciju.Prema dosadašnjim rezultatima norme EKO testa nije zadovoljilo 60 posto svih vozila bez katalizatora, kao ni 29 posto vozila u koja je ugrađen.
Zbog toga su za benzinska vozila bez katalizatora promijenjeni uvjeti prolaska na testu. Ona će morati zadovoljiti samo propisane vrijednosti, a ne i proizvođačke iz kataloga za EKO test.
To znači da vozila proizvedena 1986. godine ili starija smiju u ispušnim plinovima imati 4,5% ugljikovog monoksida (CO), a ona proizvedena 1987. godine i mlađa najviše 3,5% CO.
Odredbe o EKO testu ne odnose se na vozila koja kao pogonsko gorivo upotrebljavaju plin kao ni na radne strojeve, motocikle, mopede, vozila s dvotaktnim benzinskim motorima ili onima proizvedenima do 1970., te dizel motorima proizvedenima prije 1980. god.

EcoTest

Prema odredbama predmetnog Pravilnika obvezi EKO testa podliježu:

  • osobni automobili
  • autobusi
  • kombinirani automobili
  • teretni automobili
  • radna vozila

Obveze EKO testa oslobođena su sljedeća vozila:

  • vozila opremljena benzinskim dvotaktnim motorima
  • vozila opremljena benzinskim motorima ako su proizvedena prije 1970. godine
  • vozila opremljena benzinskim motorima ako im konstrukcijska brzina nije veća od 50 km/h
  • vozila opremljena dizelskim motorima ako su proizvedena prije 1980. godine
  • vozila opremljena dizelskim motorima ako im konstrukcijska brzina nije veća od 30 km/h
  • vozila opremljena alternativnim pogonskim motorima ili izvorom energije (vodik, metan, propan-butan, gorive ćelije, elektromotor i sl.)
  • motocikli
  • radni strojevi
  • traktori

Prilikom uvođenja obveze ispitivanja sastojaka ispušnih plinova benzinskih i dizel motora, određeno je prijelazno razdoblje u kojem rezultati ispitivanja ispuha motora, odnosno EKO testa, ne utječu na prolaznost vozila na redovnom tehničkom pregledu, kako bi se vozače ovih vozila u tom razdoblju, bez odbijanja ovjere redovnog tehničkog pregleda vozila, obavještavalo o eventualno uočenim nepravilnostima na motoru i ispuhu, te rezultatu provedenog EKO testa.
Pravilnikom o izmjenama Pravilnika o tehničkim pregledima vozila (“Narodne novine”, broj 149/2002), propisani su datumi od kada će rezultati ispitivanja ispušnih plinova biti obvezujući, odnosno utjecati na prolaznost vozila na redovnom tehničkom pregledu.

VOZILA POGONJENA BENZINSKIM MOTORIMA VOZILA POGONJENA DIZELSKIM MOTORIMA
početak ispitivanja ispravan EKO-test uvjet za prolaz na TP početak ispitivanja ispravan EKO-test uvjet za prolaz na TP
18.04.2001. 01.10.2003. 18.04.2002. 01.10.2004.
Najnovijom izmjenom, objavljenom u “Narodnim novinama” broj 150/03, u razdoblju do
1. listopada 2004. g. smije se ovjeriti redovni tehnički pregled vozila iako vozilo ne zadovoljava propisane uvjete za EKO TEST, a vozača vozila je potrebno upozoriti na nedostatke i potrebu njihova otklanjanja.

BENZINSKI MOTORI
Benzinski motori dijele u dvije skupine s obzirom na to da li posjeduju lambda sondu ili ne. Glavna značajka koja svrstava vozilo u jednu od skupina nije katalizator, nego lambda sonda na ispušnoj grani. Prva skupina motora naziva se skupina saREG-KATmotorima, (na ispušnoj grani imaju lambda sondu i katalizator), a druga skupina naziva se skupina BEZ-KAT motora (svi oni koji nemaju katalizator ili imaju neregulirani katalizator).
Ispitivanje ispušnih plinova REG-KAT motora obavlja se u dvije faze. Prva faza ispitivanja obavlja se na radnoj temperaturi motora, pri povećanoj brzini vrtnje, a druga faza ispitivanja obavlja se na radnoj temperaturi u praznom hodu motora. Kod ovakvih motora bitno je da se zahtjevane vrijednosti plinova mogu dobiti samo ukoliko je prethodno izvršeno progrijavanje katalizatora.
Za vlasnike vozila bitno je da znaju postupak, kako se ne bi desilo od eventualno nesavjesnih ispitivača da ispravan automobil “pretvore” u neispravan.
Sudeći prema stanju voznog parka, serviseri će imati dosta posla s uklanjanjem nedostataka. Posebno će biti na cijeni serviseri koji imaju odgovarajuću opremu, odnosno analizatore ispušnih plinova, jer procjene samo onako od oka, ili po mirisu, više neće vrijediti.
Ako podaci proizvođača o zahtjevanim vrijednostima nisu poznate ispitivanje se obavlja prema zakonskim vrijednostima.

REG-KAT
pri temperaturi motora ≥ 80ºC
progrijavanje katalizatora minimalno 1 min
povećana brzina vrtnje (2500 – 3000 min-1) prazni hod
CO ≤ 0,3% CO ≤ 0,5%
faktor zraka λ = 1 (± 0,03)

BEZ-KAT motori ispituju se samo pri radnoj temperaturi u praznom hodu motora, pri čemu su dopuštene koncentracije ugljičnog monoksida (CO) propisane od strane proizvođača.
Ako podaci proizvođača nisu poznati sadržaj ugljičnog monoksida (CO) u ispušnim plinovima ne smije prelaziti 4,5% volumenskog udjela za vozila proizvedena 1986. godine i starija, odnosno 3,5% volumenskog udjela za vozila proizvedena 1987. godine i mlađa, pri minimalnoj temperaturi motora od 80ºC.

BEZ-KAT
pri temperaturi motora ≥ 80ºC
prazni hod
1986. godina i starija 1987. godina i mlađa
CO ≤ 4,5% CO ≤ 3,5%

DIZEL MOTORI
Mjerenja srednjeg koeficijenta zacrnjenja obavljaju se tako da se motor zagrije na radnu temperaturu, te nakon toga slobodno ubrzava od brzine vrtnje u praznom hodu do najveće brzine vrtnje i to najmanje tri puta. Sondom za uzimanje uzoraka postavljenom u ispušnu granu dobiva se signal na analizatoru koji proračunava vrijednost srednjeg koeficijenta zacrnjenja (k).
Ako podaci proizvođača o radnoj temperaturi i vrijednosti srednjeg koeficijenta zacrnjenja nisu poznati uzimaju se zakonske vrijednosti.

DIZEL
pri temperaturi motora ≥ 80ºC
bez prednabijanja s prednabijanjem
k ≤ 2,5 m-1 k ≤ 3,0 m-1

This entry was posted in Nekategorizirano. Bookmark the permalink.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.